Blog

Hardlopen tijdens je zwangerschap. Wel of niet doen?

Zelf ben ik heel snel gestopt met hardlopen tijdens mijn beide zwangerschappen. Hardlopen voelde niet lekker, ik ging al snel over op wandelen en andere vormen van sport die wél goed voelde. Iedere vrouw is anders. Zo ook elke zwangerschap en elk zwanger lichaam. Maar hoe zit het nou met hardlopen tijdens je zwangerschap? Ik heb me hierin verdiept en vat het hieronder samen.

Is het gevaarlijk?

Hardlopen is niet gevaarlijk voor je ongeboren baby. Het is belangrijk om te weten dat je kindje in een grote zak water zit die heel comfortabel en veilig is. Als jij hardloopt, zit je kindje daar lekker te schommelen en valt vaak in slaap dus maak je over hem of haar niet te veel zorgen. Let wel goed op je eigen lichaam. Luister naar je lijf. Hoe voelt je buik? Is je hartslag goed? Bij klachten (buikkrampen, bloedverlies, harde buiken, pijn bij schaamstreek, bekkenpijn) kun je beter stoppen met hardlopen en uitwijken naar andere bewegingsvormen die wel goed aanvoelen.

Veranderingen in je lijf tijdens de zwangerschap

Liep je voor je zwangerschap al (fanatiek) hard of besluit je pas tijdens jouw zwangerschap om te gaan hardlopen?

Het is goed om vooraf te weten wat er voor veranderingen in je lichaam plaats vinden.

Door hormonen (o.a. relaxine) wordt alles in je lijf weker waardoor je belastbaarheid lager wordt. Je bekkenbodem is hierbij extra kwetsbaar. Bij iedere stap, vangen je bekkenbodemspieren al jouw gewicht op (plus dat van je baarmoeder met vruchtwater, placenta en kindje). Door de sprong en landing kun je dit nog met 4 á 5 vermenigvuldigen. Je bekkenbodemspieren worden de hele dag al belast door je groeiende baarmoeder en kindje en je spieren worden weker en trager door hormonen. Tijdens het hardlopen hoef je hier niet altijd last van te hebben, maar er bestaat wel een kans dat je lijf op lange termijn klachten krijgt die je liever voorkomt. (denk aan incontinentie of een verzakking).

Het hormoon relaxine bevindt zich in je hele lijf. Het zorgt voor instabiliteit. Hierdoor ontstaat een grotere kans op verzwikken, struikelen of bijvoorbeeld bekkenklachten. Een goede looptechniek is dus heel belangrijk.

Voordelen van bewegen tijdens je zwangerschap

Hardlopen of een andere sport, bewegen heeft de volgende fijne voordelen:

  • Je conditie loopt minder snel terug
  • Het maakt je fysiek en mentaal sterker
  • Vaak herstel je sneller na je bevalling
  • Minder zwangerschapskwalen
  • Je hebt minder kans op zwangerschapsdiabetes
  • Het stimuleert een gezonde groei van de placenta
  • Je kans op rugklachten vermindert
  • Het helpt je je hoofd leegmaken en zorgt voor een beter humeur

Blijf dus lekker bewegen tijdens jouw zwangerschap. Maar luister naar je lichaam en vraag niet het uiterste van jezelf.

Mocht je ná de bevalling weer gaan hardlopen. Ga dan altijd even langs bij de bekkenbodemfysiotherapeut voor een check van je bekkenbodem/spier. Ook al voelt alles normaal, kan het zijn dat je nog niet helemaal hersteld bent waardoor je later alsnog klachten kunt krijgen

Enthousiast?

Start vandaag